Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

onsdag 25 februari 2009

Metamorphosis - the blast off

Nu har Vespan varit på blästring och grundmålning hos ett måleriföretag norr om Gävle.
Arbetet utfördes av två fantastiskt duktiga killar, Teddy och Tomas, som gjorde ett kanonjobb. Tyvärr ville de inte vara med på bild trots att de hade heltäckande overaller och ansiktsmasker! Vissa är nog helt enkelt mycket blygare än andra...
Alla detaljer är nu blästrade och nästan alla grundmålade med en ljusgrå epoxiprimer som fyller ut mindre ojämnheter på ett fantastiskt sätt. Det var nästan så jag trodde vissa delar var nya. Blästring är ett delikat jobb, speciellt om det som i detta fall är fråga om, bland annat, väldigt buckliga gamla sidokåpor i mjukt aluminium. Då gäller det att ha känsla för att inte blåsa sanden rätt igenom plåten. Teddy använde sand som redan gått igenom blästringen två gånger så att sandkornen inte längre var så skarpa och dessutom mer finfördelade. Helt fantastiskt resultat, vilka proffs!



Ramen är helt blästrad invändigt och utvändigt vilket avslöjade ett par skavanker som jag inte var medveten om sedan tidigare bla en liten spricka i benskölden ca 2 cm i överkanten delvis dold under kromlisten. Detta är ett minne från "vurpan" jag beskrev i ett tidigare inlägg. Dessutom ser man att beskölden behöver riktas något för att bli helt symetrisk.



Aluminiumkåporna, som jag inte har bild på ännu, måste också svetsas då de spruckit på några ställen. Sedan återstår många timmar av riktning innan de ser ut som de ska igen (om det nu ens är möjligt). Jag vill ju helst behålla de gamla kåporna eftersom de liksom framskärmen är gjorda av aluminium och detta är unikt för just Popolino och Sverige pga de viktregler som gällde för lättviktsmotorcyklar på 60 talet. Maxvikten var 75 kg och för att komma ner till den vikten så specialgjorde man vissa detaljer i aluminium för den svenska marknaden.



Det var nästan något spöklikt över delarna där de hängde helt "vita" i den annars så grå och slitna industrimiljön. Som en fas i en metamorfos passande den pånyttfödelse Vespan nu genomgår.





Nu är delarna vidarebefodrade till en mekanisk verkstad där sprickorna i plåt och aluminium ska svetsas av experter. Mer om detta senare...
Stay tuned!

1 kommentar:

  1. Grymt läckert - riktiga godbitar! Ser lite ut som Ahlgrens bilar. "Bigges Vespor" i rosa, grönt och vitt kanske skulle smaka? ;-)

    Den översta bilden är riktigt cool, min favorit!

    SvaraRadera