Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

torsdag 5 februari 2009

Demontering i "Biggehallen"

Det tog ju sin tid att få papperen klara och under tiden så fick vintern för sig att göra ett nytt allvarligt försök på årsbästa.
I avsaknad av ett varmt garage så uppstod ett litet problem. Var ska jag hålla till?
Svaret fanns som vanligt, på Internet! Jag satt och surfade på ett restaureringsobjekt på scooterhelp.com, när jag upptäckte att den nyrenoverade Vespan stod på ett nytt parkettgolv.
Sagt och tvättat, och när tioöringen trillat ner, så insåg jag att det finns vissa fördelar med att vara särbo. En av dem är att ingen gnäller om det ligger en Vespamotor i Jacuzzin...



Nåja, fullt så farligt är det ju inte. En Vespa är ju inte så stor, och det går snabbt att skruva isär den och då blir det mest smådelar som man snabbt kan packa ner i plastpåsar, rent och fint...



Speciellt när Lasse kom over och hjälpte mig att jobba, Kolla vilken hastighet han skruvar med! Rena formel 1 depån...



Men om man tänker efter så är det inte så galet som det låter att hålla till hemma. När ramen är blästrad och lackad - ett jobb vilket jag ämnar lämna bort den här gången - så ska alla gummidetaljer bytas ut, även däcken. Sen blir det i stort sätt bara nya delar och nypolerade kromdetaljer. Motorn helt renskrubbad och blank. Då är ju Vespan så ren och blank att jag egentligen borde flytta in den i köket...



Vespan har ju inte använts speciellt mycket de sista 30 åren, så den är verkligen inte speciellt smutsig som det är, möjligtvis dammig. jag valde ändå att ta in den i badrummet och tvätta den både invändigt och utvändigt, innan jag packade den för färd till bästring och grundmålning.

1 kommentar:

  1. Underbart att få ta del av renoveringsarbetet. Lasse skruvar verkligen snabbt!! Riktigt roligt inlägg Bigge :-)

    SvaraRadera