Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

söndag 8 februari 2009

Året var 1972



Grundskolan var slut och ett nytt liv väntade. Hela tiden hände nya saker och man var med överallt. Fridrotten tog fortfarande en del tid men tankarna upptogs mest av vad som skulle hända på gymnasiet. Min dåvarande flickvän Nina som var ett år äldre än mig gick redan där och berättade alltid om alla fester och föreninger etc. Nåja, sommaren gick och 16 årsdagen närmade sig med allt vad det innebar. Min gamla Puch Alabama - man gillade scooters redan då - började kännas lite mesig, och jag hade fått ögonen på en Vespa 125 som en kompis skulle sälja. Frågan var bara, hur skulle jag få ihop pengar snabbt? Som vanligt så ordnade det sig eftersom han inte bra ville sälja vespan utan dessutom visste om ett jobb på Valbo Köpcentrum som , diskare!
Well man fick inte vara kräsen, sommarjobben växte inte på träd, då heller, i alla fall inte om man vill ha lite betalt. En snabb kalkyl visade att jag skulle behöva jobba i tre veckor för att få ihop köpesumman. Tre veckor och 50.000 tallrikar senare var Vespan min. Det var den 27 Juli 1972.



Tack och lov för riksarkivet som haft en kopia på detta dokument i 37 år. Obeservera att både det gamla och det nya registreringsnummret finns med på formuläret. En annan intressant detalj är att den står som först registrerad de 14 maj 1972? Det är ju bevisligen en -65:a ?
Detta kräver lite efterforskning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar