Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

onsdag 18 februari 2009

1972 - the flashback

Abba bildas och jag ser dem live på folkparken i Gävle. Både ettöringen och tvåöringen försvinner och efter fyra års byggande står Ölandsbron klar.
Björn Borg, 15 år, vinner Davis Cup i Tennis. Han är faktiskt en månad äldre än jag och det betyder väl att även jag var 15 under första halvan av året.
Ulrika Knape, 17 år, vinner Guld i simhopp vid samma OS i Munchen som senare utsätts för ett palestinskt attenat där 11 Israeliska idrottsmän och ledare mördas.
Bobby Fischer spöar skiten ur Spassky i en schackmatch i Reykjavík.
Hewlett-Packard gör den första handhållna kalkylatorn.
Atari släpper den första versionen av sitt arcadspel "Pong" och den första mobiltelefonen tillverkades.
USA bombar Hanoi under julen och Olof Palme skäller ut dem efter noter!
John Lennons "Imagine" ligger på listorna tillsmmans med Led Zeppelins "Stairway To Heaven." Mariner 9 skickar de första bilderna från mars samtidigt som människan tar sina, hittils, sista steg på månen.
I hotellkomplexet Watergate sker ett inbrott i ett kontor och David Bowie släpper "The Rise and Fall of Ziggy Stardust".

Solen skiner jämt fast Pugh Rogefeldt sjunger om "små lätta moln" och Ted Gärdestad om "ett stilla regn",han är också 16 år.

Jag fyller 16 och köper en Vespa, Francis Ford Coppolas "Gudfadern" har premiär och jag är naturligtvis där, på Spegeln, av alla ställen!



Det mesta hade jag så gott som glömt, utom det sista.




Ted skulle ha blivit 53 idag den 18e februari, också ett sammanträffande...


Annat man lyssnade på:
The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, David Bowie
Tommy, The Who (Quadrophenia kom först 1973)
American Pie, Don Mclean
Harvest moon och Heart of Gold, Neil Young
Nights In White Satin, Moody Blues
Rocket Man, Elton John
Morning Has Broken, Cat Stevens
Mother And Child Reunion, Paul Simon
Vincent/Castles In The Air, Don Mclean
Going up the Country- Canned heat
Ted Gärdestad - Undringar
Kraftwerk - Kraftwerk
Roxy Music - Roxy Music

4 kommentarer:

  1. Det här var riktigt kul, vilket perspektiv! Och vilket år! Ser att ditt Gudfadernintresse får sin start här, och kopplingen till Spegeln. Svingrymt. Fina bilder. Jag tycker du ser sådär genomsympatisk ut, precis som jag tycker att du är :-)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Hej på dig Bigge, vilka minnen du ger mig ;-), måste anteckna Teds födelsedag/Anna

    SvaraRadera
  3. Ya, and I was there all the time aswell... Lars

    SvaraRadera
  4. Kan inte påstå att jag gillar Vespor, särskilt inte eftersom jag och min mamma blev påkörd på cykel av en kille på Vespa när jag var ca 7 år. Men annat är det med musiken du nämner, oj vilka minnen, "Nights in white satin", "Morning has broken" ....och de är fortfarande lika bra.
    Tjusigt idolfoto ;-)

    SvaraRadera