Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

torsdag 12 mars 2009

Accessoarer

Äntligen har jag fått restordern från EM scooters i Göteborg. Nu har jag det mesta som behövs för att kunna få Vespan körklar för besiktning. Här nedan ser ni vad jag hittils fått från dem och grejerna ser riktigt bra ut. Jag längtar efter att få börja montera...



Två emblem till frontskölden Vespa 125 är inte helt orginal utan bara Vespa men jag har nu en gång bestämt mig för att strunta i "orginal" och fokusera på att det ska kännas rätt så då får det bli det här snygga emblemet. Piaggio emblemet är orginal.



Fot- och gummilister till fotbrädorna. Jag minns inte att jag hade det på vespan tidigare. Möjligtvis tog jag bort dem vid första ommålningen och satte sedan aldrig tillbaka dem. Jag tror att orginalet för Popolinon var lite smalare lister, dessa är till en 150 GS som är i princip samma ram.



Ny hastighetsmätarvire. Passar perfekt till gängorna på hastihetsmätaren.



Ny lyktinsats Piaggio orginal, men man måste demontera metalllisten som håller ihop reflektorn och glaset för att den ska passa på min Popolino, no problemo...



Till sist har jag lyckats få tag i ett nytt glas till hastighetsmätaren. Det gamla är som ni ser både spräckt, repigt och gulnat. Detta kommer att bli så snyggt när det är monterat eftersom det sitter mitt i blickfånget.



Här ser ni lykthuset på styret tillfälligt ihopsatt med den nya kromlisten och med insatsen isatt. Det passade perfekt.

1 kommentar:

  1. Din Vespa kommer bli: Så. Jäkla. Snygg. Förstår att det kliar i fingrarna. Nu ska vi se till att svetsjobbet blir ordnat så att du kan ta: The. Next. Step.

    P.S. Det är inte så fel med en krämigt ljusgrå färg.

    SvaraRadera