Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

fredag 20 mars 2009

Svetsningens Rembrandt

Den här bloggen ska ju handla om mer än bara Vesparenovering, men som min vän Mikael Dunker ofta påpekar är steget från Vespa till -precis vad som helst- inte långt, det handlar mest om kreativ fantasi!
Så även i detta fall. Min blog heter ju "About life and the art of Vespa maintenance" och art är vad det ska handla om nu.

Här nedan ser ni ett självporträtt av Rembrandt Harmenszoon van Rijn som levde i Holland på 1600-talet; Han är ansedd som "ljusets mästare" beroende på det sätt han använde ljuset som uttrycksmedel. han anses som det så kallade klärobskyrmåleriets främste och kunde verkligen få en målning att lysa genom sitt geniala användande av kontraster. Titta till exempel på hans panna i bilden nedan och se hur den lyser starkare vitt än resten av bildskärmen utanför bilden.
Rembrandt målade med en krass realism och förskönade inget utan målade världen som han såg den. Han var också en av de första att hävda att ljuset och färgen betydde lika mycket som själva motivet.



Vad har nu detta med min Vespa att göra? Jo, allt faktiskt, inte minst för att den är ett skulpturalt konstverk i sig som jag tidigare har visat på bilderna från blästring och grundmålning men på grund av nedanstående bilder som min bror Lars Svendsen tog när Kent Juphiter, på Mellansvenska Mekanik och Maskinservice, svetsade både stål och aluminium på min Vespa.
Bilderna är som hämtade ur den klärobskyra skolan, fyllda av en realistisk dramatik och mystik. Resultatet är mästerligt, helt i klass med Rembrandt.


Hydrualikens, mekanikens och svetsningens mästare, Kent "Juppe" Juphiter, en verklig "Renaissance Man"!













1 kommentar:

  1. Skitfina bilder. Bloggen blir bara bättre och bättre! Way to go, bröderna Svendsen!

    SvaraRadera