Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

torsdag 2 april 2009

Nytillskott i Vespafamiljen

Efter några månaders bearbetning så lyckade s jag till slut få Johan att sälja mig sin ögonsten från 1957. Så nu har min Popolino -65 fått en storasyter i en Vespa 150 touring eller GL -57 som modellen även kallas. Johan hade fått ögonen på en yngre och lättare dam som inte var fullt så besvärlig och behövde frigöra lite pengar att spendera på den nya damen.
Efter ett snabbt handslag över en god lunch så var hon min. Gul som en påskkyckling lyste hon i vårsolen, en riktig klassisk skönhet med linjerna hos en italiensk 50 tals donna. Bella!


Foto: Mikael Dunker

Tyvärr så är det mycket att åtgärda även på denna dam innan det blir några längre turer. Kopplingen vägrar att koppla ur trots att kopplingarmen står i bottenläge. Enligt Johan så fungerade kopplingen och växlarna sist han var ute och åkte på den, men det var ju ett tag sedan. Efter att ha varit lite trög så startar hon nu snällt och går i ca 1 minut innan hon lägger av med ett oroväckande skrammel. Medan hon är igång så låter hon däremot perfekt, inga missljud eller knackningar alls. Olja och bensin har säkert 9-10 år på nacken så jag tror det blir bra att börja där, sedan ska jag öppna upp kopplingen och göra en okulärbesiktning. Möjligtvis kan kopplingsarmen vara böjd och därav felet. Jag återkommer om detta. Är det någon av er därute som har erafrenhet av en sån här wideframedam så tar jag tacksamt emot alla tips och ideer. Enligt Johan så finns det berömda krysskilsproblemet även på denna motor, hur illa det är får jag väl se när jag plockar bort svänghjulet. Startar gör hon i alla fall till och med på den gamla bensinen...


Foto: Mikael Dunker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar