Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

fredag 8 maj 2009

Viksta marknad

En dag i april när jag var och lämnade min motor till Janne Andersson för lite handpåläggning. Den hade inte gått ordentligt på 30 år... (se tidigare film inlägg) ... så nämnde Janne Viksta marknad, som var på gång helgen efter och att han hade en plats över, om jag var intresserad. Det lät ju spännande så jag sa naturligtvis ja...



den 25 april 05:50 hämtade de upp mig vid Polehemskolan, tio i sex?, HALLÅ! , det är inte tidigt....det är möjligtvis väldigt sent?!
Nåväl, vaken var jag, hur det nu gick till, och med kom jag, och trevliga killar i hela bussen. Alla hette Håkan eller Christer utom Janne och jag, så det var inga problem... :-)



Skönt att slippa köra när man bara var halvvaken. På vägen dit slogs jag av tanken att jag inte hade några kontanter, men tänkte jag, att vi stannar väl vid en bankomat eller mack eller konsum...
Där, hade jag lite "otur när jag tänkte", om man säger så, för på e4 mellan Gävle och Uppsala kl 06:00 en lördagsmorgon i april är det rätt ont om, typ allting..., speciellt bankomater... och försök att hitta en öppen affär kl 07:00 mitt ute på världens största åker på bondvischan i Viksta..., grattis!!!



För att göra förnedringen total så plockde de rutinerade grabbarna, dvs alla, utom jag, fram sina ryggsäckar med termosar med varmt kaffe och bullar och , mackor och campingstolar och jag vet inte vad. Jag var nästan i sockerkoma av den tidiga timman och det faktum att jag inte ens kommit på iden att äta något innan vi åkte,,,,,, suck!



Nåja, jag sa väl att det var trevliga grabbar. De hade sett en gröngöling förut, så Janne bjöd på kaffe och en halv köttbullsmacka och sen lånade han mig en femhundring, problem solved!
Här skulle köpas Vespagrejjer...



Nämnde jag förresten att Viksta maknad ligger ute på Uppsalaslätten, tusentals bilar och marknadstånd med allt mellan himmel och jord, och förmodligen lite annat också, om man rotade ett tag...



Janne gick ut hårt och köpte ett par Vespa böcker direkt...

Jag hade blivit lite dumsnål och skulle spara mina pengar till ett riktigt fynd, trodde jag.



Hmm, kanske ett nytt projekt?



En motorcykel har jag aldrig haft, hmmm.......



Termosar, min favorit, fast helst med kaffe!



Gammalt och nytt... bensin och fiskedrag, jösses!

Sa jag att allt fanns?
Ja, allt, men Vespaprylar... not so much!



När vi kämpat oss igenom halva området, inventerade vi bytet över en kopp av Jannes goda kaffe, igen :-)
Janne var den som hade rutinen och hade hittat ett kopplingslock och en bromstumma förutom böckerna i början av dagen. Han nämnde också att han letade fälgar.
Då drog mig till minnes att jag sett, vad jag trodde var ett par 10" Vespafälgar men gått förbi då jag var osäker.



Fråga inte hur jag hittade tillbaka men nåt gjorde jag i alla fall rätt den dagen. Janne köpte fälgarna för en hundring och jag fick syn på en öppen Italiensk "Bieffe" hjälm med dubbla visir i silvermetallic, i samma stånd, tvåhundra kronor och mitt klipp var fixat! Mycket nöjd....


En Ockelbo 300, klassisk! Undrar vad den gick för... Som hämtad direkt ut Pistvakt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar