Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

söndag 3 maj 2009

Lackerad!

Äntligen!
Efter allt slit med riktning och spackling och slipning och spackling och slipning, igen och igen..., så är hon nu lackad efter konstens alla regler med flera lager tvåkomponents epoxigrundfärg, därefter två lager vit basfärg, två lager metallic och slutligen två lager tonad tvåkomponents klarlack!



Det blev till slut Teddy som även gjort blästring och den första grundningen som fick äran att lacka. Han gjorde ett så fantastiskt bra jobb med grunden så jag kände att han skulle ha rätt känsla även för slutlacken och jag blev inte besviken!



Efter att jag velat fram och tillbaka över olika kulörer, provmålat och förkastat om och om igen så tog jag slutligen Micke Dunker till hjälp och han hittade kulören "Piaggio -zip rosso metallic #892" Ett steg ljusare än jag hade först tänkt, men som jag med facit i hand inser att det var exakt den kulör jag hade önskat hela tiden, en djupt blodröd metallic som gnistrar svagt i solljuset. Min oro över att underarbetet inte skulle vara bra nog var helt obefogad, hittills har jag inte hittat något som jag skulle vilja göra om eller förbättra!
Nu väntar jag bara på allt jag beställt från Em Scooters i Göteborg så jag kan börja montera.










Stay tuned!

3 kommentarer:

  1. Hildegunn Borup4 maj 2009 kl. 17:19

    Dear Bigge - she is an italian beauty!
    Red, sexy and seducing ...!

    Good luck in the future for the both of you!

    Love,
    your dear sister ;O)

    SvaraRadera