Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

fredag 16 januari 2009

X 675

Äntligen ett livstecken från SVAR riksarkivet.
Man har hittat ett regbevis, inte på mig, men på föregående ägare. Man hittade också ett försäkringsbevis från min dåvarande arbetsgivare, så saken är nog "Biff". Detta bör räcka för att få till en nyregistrering. Ramnummret finns med så det är ingen tvekan om att det är samma Vespa. här är en kopia av reghandlingen från 1972 med valda delar censurerade, persnr etc. En bonus är att,jag nu vet det tidigare regnummret som var X 675 , coolt!

tisdag 13 januari 2009

Expedition Afrika


Limbus, foto:Bigge

Jag fick ett mail från min vän Limbus som tillbringar vintrarana i "The Centre Of The Universe" Barra de Cunhau i Brazilien. Han hade hittat min blog och skrev:

"Sommaren 1964 min pappa skulle fylla 50 år den 13 juni, på natten hade jag en dröm,att jag åkte med min Vespa till Venedig.
På morgonen var jag klar att åka, det regnade och blåste, jag stack iväg med min Vespa och målet var Venedig.
Några veckor senare var jag i Venedig, åkte sedan till Jugoslavien och bergen Plancia tror jag de hette, över till Österrike och Kärnten,
Och sedan genom Tyskland hem till Örnsköldsvik. Resan tog två månader vill jag minnas.
Nästa år 1965 hade jag en ännu djärvare plan, jag skulle åka så nära kusten som möjligt ( Danmark, Tyskland, Holland,Belgien, Frankrike, Spanien, Portugal, för att sedan komma till Gibraltarsund och Afrika )
På Vespan skrev jag med stora bokstäver Expedition Afrika )
Jag kom till Baskien, till den lilla fiske byn Lequitio, där stannade jag en månad, och fick hjälpa till att fiska tonfisk mm, bodde i en grotta på stranden.
Kom tillbaka till Ö-vik i slutet av September, hade kört från Lingen i Tyskland, nonstop, med endast ett glas i mina solglasögon och en hanske,
När jag kom till mina föräldrar kom jag inte av Vespan utan fick ramla omkull.
Igen hemma, kröp till ett källarfönster som jag slog in och ramlade medvetslös på golvet i tvättstugan.
Det hade regnat och blåst iskallt från Skåne och hela vägen, jag hade inga pengar till mat, jag hade fått en macka i Holland som jag hade lagt i Vespan tillsammans med en flaska bensin, när jag skulle äta den i Tyskland var den indränkt i bensin.
Pengarna räckte precis till Ö-vik, sista dropparna tankade jag i Härnösand,redan då hade jag väldigt svårt att stiga av Vespan.Jag har otroliga minnen av min Vespa. Mer skall du få höra. "
---------------------------------------------------------------
Vad säger man, jag tror inte att jag var längre än till Sandviken med min Vespa på den tid det begav sig?

måndag 12 januari 2009

Stilltje

Inget registreringsbevis idag heller. Å den andra sidan så har jag inte fått nåt negativt besked heller så jag håller tummarna. Förmodligen så har de inte fått upp farten efter helgerna där uppe i norr. Här är nåt att hålla värmen till så länge.

söndag 11 januari 2009

Ett tidigare objekt från -65

Här är min Porshe 911 som jag köpte utan motor på dahlboms bil i Gävle. Då var den blå med en hel del rost och risig inredning. Efter mycket jobb så såg den ut så här. Tyvärr så tyckte inte alla att den skulle få vara fin så nån drog en nyckel i lacken från höger strålkastare och hela vägen bak som ni ser på bilden. Mahognybågarna som ni ser i bakgrunden är från mitt nästa projekt som var en Petterssonbåt från 1935. (man måste ju alltid ha ett projekt!)


fredag 9 januari 2009

Första beställningen


Registreringsproblem

Att registrera ett fordon som varit avregistrerat en längre tid är inte helt lätt.
I mitt fall så har Vespan inte varit påställd sedan jag sålde den någongång runt 76-77. Alltså är jag den siste registrerade ägaren.
Då har Vespan varit oregistrerad i över 30 år vid det här laget. Myndigheten som skötte registret på den tiden var Länstyrelsen, vilket övertogs av Vägverket och nu Transportstyrelsen.
Jag trodde i min enfald att det skulle räcka med regnr /persnr som tidigare var BWG 001, men redan när Vespan varit avregistrerad i 5 år, togs det regnummret bort och tillhör numer en röd Volvo någonstans.

Efter att ha ringt runt till alla dessa myndigheter så blev jag till slut hänvisad via olika arkiv till Landsarkivet SVAR i Dorotea.
Där kunde man göra en manuell sökning bland sina papper till en kostnad av 100 kr + 1o kr per papperskopia om man hittade något.

Just nu håller jag tummarna för det och väntar tålmodigt på ett besked om huruvudan man hitta något eller inte.

Om man inte hittar något återstår att göra en så kallad "ansökan om ursprungskontroll".
Detta är dock inte så lätt som det låter utan kräver allehanda intyg beroende på fordonets omständigheter. Jag känner att jag inte vill börja skruva isär vespan innan papperen är klara. Så snart jag löst detta problem så kommer fler rapporter och bilder.
Å andra sidan vet jag ju både ramnr och motornr samt det gamla regnummret. Jag vet även vem som var ägaren innan mig, så på nåt sätt ska vi nog få in den i registret igen.

måndag 5 januari 2009

Det där fungerade ju bra, så här är lite bara för mig. Kolla hur lätt det är! Om inte annat så är musiken cool! Egentligen är det sjukt men allt finns på "Nätet".:-)

Ett litet tack till Micke och hans odödliga entusiasm!
(dessutom en test om detta funkar)


söndag 4 januari 2009

OK!
Dags för Vespa renovering!
Vi talar om min gamla Vespa 125 av 1965 års modell.
Den jag köpte sommaren1972 för mina - på restaurangen på Valbo Köpcentrum - surt ihopdiskade sommarjobbspengar.
Tyvärr har jag inga bevarade bilder på Vespan från den tiden så det får bli ett av målen för detta projekt att hitta en bild.
Vespan var ljus/mellanblå när jag köpte den men som vanligt så dög inte detta utan jag ville göra den lite personlig. Efter att ha vägt lite olika alternativ så beslöt jag att "flocka" eller som vi sa då "velvetexa" den, d.v.s man grundar med en infärgad tvåkomponents epoxi som man jordar, sedan laddar man 2mm nylonfiber elektrostatiskt till 90000 volt så att fibern reser sig och skjuts in i epoxin på högkant varvid en tät matta bildas. Efter att epoxin härdat så återstår en mjuk sammetslik yta som tål nötning väldigt bra.
Mörkgrön fick den bli för att ge bra kontrast till de kromdetaljer som jag senare köpte till. Utan tvekan den snyggaste och orginellaste Vespan i Gävle någonsin! (Hittills!)


Lite fakta:

Modell: Vespa 125
Årsmodell: 1965
Regnr: BWG 001 (avregistrerat)
Mätarställning: 21316,7 km
Motornr: VNB6M *023428*
Ramnr: VNS6T 02208



Arrivederci!