Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

söndag 4 januari 2009

OK!
Dags för Vespa renovering!
Vi talar om min gamla Vespa 125 av 1965 års modell.
Den jag köpte sommaren1972 för mina - på restaurangen på Valbo Köpcentrum - surt ihopdiskade sommarjobbspengar.
Tyvärr har jag inga bevarade bilder på Vespan från den tiden så det får bli ett av målen för detta projekt att hitta en bild.
Vespan var ljus/mellanblå när jag köpte den men som vanligt så dög inte detta utan jag ville göra den lite personlig. Efter att ha vägt lite olika alternativ så beslöt jag att "flocka" eller som vi sa då "velvetexa" den, d.v.s man grundar med en infärgad tvåkomponents epoxi som man jordar, sedan laddar man 2mm nylonfiber elektrostatiskt till 90000 volt så att fibern reser sig och skjuts in i epoxin på högkant varvid en tät matta bildas. Efter att epoxin härdat så återstår en mjuk sammetslik yta som tål nötning väldigt bra.
Mörkgrön fick den bli för att ge bra kontrast till de kromdetaljer som jag senare köpte till. Utan tvekan den snyggaste och orginellaste Vespan i Gävle någonsin! (Hittills!)


Lite fakta:

Modell: Vespa 125
Årsmodell: 1965
Regnr: BWG 001 (avregistrerat)
Mätarställning: 21316,7 km
Motornr: VNB6M *023428*
Ramnr: VNS6T 02208



Arrivederci!

5 kommentarer:

  1. Jäklar vad kul att du startat blogg om din Vespa Bigge!! Den här ska bli riktigt rolig att följa. Way to go, som vi säger i Italien :-)

    SvaraRadera
  2. Såg kommentaren på min blogg! Nu fick du lite att jobba med! *Diaboliskt skratt* :-) Skämt åsido, man ska ju börja nånstans. Det är bara att köra på!!

    SvaraRadera
  3. Jag lär väl försöka att få till en flik med Februari på din blog...

    SvaraRadera
  4. anonym var jag, Lars...

    SvaraRadera