Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

tisdag 13 januari 2009

Expedition Afrika


Limbus, foto:Bigge

Jag fick ett mail från min vän Limbus som tillbringar vintrarana i "The Centre Of The Universe" Barra de Cunhau i Brazilien. Han hade hittat min blog och skrev:

"Sommaren 1964 min pappa skulle fylla 50 år den 13 juni, på natten hade jag en dröm,att jag åkte med min Vespa till Venedig.
På morgonen var jag klar att åka, det regnade och blåste, jag stack iväg med min Vespa och målet var Venedig.
Några veckor senare var jag i Venedig, åkte sedan till Jugoslavien och bergen Plancia tror jag de hette, över till Österrike och Kärnten,
Och sedan genom Tyskland hem till Örnsköldsvik. Resan tog två månader vill jag minnas.
Nästa år 1965 hade jag en ännu djärvare plan, jag skulle åka så nära kusten som möjligt ( Danmark, Tyskland, Holland,Belgien, Frankrike, Spanien, Portugal, för att sedan komma till Gibraltarsund och Afrika )
På Vespan skrev jag med stora bokstäver Expedition Afrika )
Jag kom till Baskien, till den lilla fiske byn Lequitio, där stannade jag en månad, och fick hjälpa till att fiska tonfisk mm, bodde i en grotta på stranden.
Kom tillbaka till Ö-vik i slutet av September, hade kört från Lingen i Tyskland, nonstop, med endast ett glas i mina solglasögon och en hanske,
När jag kom till mina föräldrar kom jag inte av Vespan utan fick ramla omkull.
Igen hemma, kröp till ett källarfönster som jag slog in och ramlade medvetslös på golvet i tvättstugan.
Det hade regnat och blåst iskallt från Skåne och hela vägen, jag hade inga pengar till mat, jag hade fått en macka i Holland som jag hade lagt i Vespan tillsammans med en flaska bensin, när jag skulle äta den i Tyskland var den indränkt i bensin.
Pengarna räckte precis till Ö-vik, sista dropparna tankade jag i Härnösand,redan då hade jag väldigt svårt att stiga av Vespan.Jag har otroliga minnen av min Vespa. Mer skall du få höra. "
---------------------------------------------------------------
Vad säger man, jag tror inte att jag var längre än till Sandviken med min Vespa på den tid det begav sig?

1 kommentar: