Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

fredag 9 januari 2009

Registreringsproblem

Att registrera ett fordon som varit avregistrerat en längre tid är inte helt lätt.
I mitt fall så har Vespan inte varit påställd sedan jag sålde den någongång runt 76-77. Alltså är jag den siste registrerade ägaren.
Då har Vespan varit oregistrerad i över 30 år vid det här laget. Myndigheten som skötte registret på den tiden var Länstyrelsen, vilket övertogs av Vägverket och nu Transportstyrelsen.
Jag trodde i min enfald att det skulle räcka med regnr /persnr som tidigare var BWG 001, men redan när Vespan varit avregistrerad i 5 år, togs det regnummret bort och tillhör numer en röd Volvo någonstans.

Efter att ha ringt runt till alla dessa myndigheter så blev jag till slut hänvisad via olika arkiv till Landsarkivet SVAR i Dorotea.
Där kunde man göra en manuell sökning bland sina papper till en kostnad av 100 kr + 1o kr per papperskopia om man hittade något.

Just nu håller jag tummarna för det och väntar tålmodigt på ett besked om huruvudan man hitta något eller inte.

Om man inte hittar något återstår att göra en så kallad "ansökan om ursprungskontroll".
Detta är dock inte så lätt som det låter utan kräver allehanda intyg beroende på fordonets omständigheter. Jag känner att jag inte vill börja skruva isär vespan innan papperen är klara. Så snart jag löst detta problem så kommer fler rapporter och bilder.
Å andra sidan vet jag ju både ramnr och motornr samt det gamla regnummret. Jag vet även vem som var ägaren innan mig, så på nåt sätt ska vi nog få in den i registret igen.

1 kommentar: