Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

söndag 14 juni 2009

Prima Volta!


Äntligen !

En vacker dag blir den färdig, har jag tänkt några gånger, och det är väl inte omöjligt än. För helt färdig är hon inte men färdig nog att börja testa!

Efter en heroisk insats av Lasse då han i stort sätt gjorde färdig allt som strulat, fotbromsvajer som gick av, läckande bensinkran (oj, oj), ställskruvar som gått av, gummilister, så var han ut och provkörde lite mitt i natten. Trots den sena timman 04:00 så fick han uppskattande kommentarer från sena nattvandrare, kul!
På morgonen ringde han och lurade mig att det var dags att göra färdigt Vespan. Döm om min förvåning när ja g kom dit och allt var klart, sånt värmer i ruskvädret. Så i stället för att lägga sig på ett kallt garagegolv så var det bara att spänna på sig (skid)hjälmen och ta en första provtur :-).
Vissa dagar är bättre än andra trots regn och snålblåst!



Hon gick som ett "skållat troll" för att använda ett slitet uttryck men det är svårt att förklara på annat sätt. Växlarna låg perfekt och koppling och bromsar var perfekta. Men det är uppseendeväckande vilket ax det är, precis som jag minns det...


Det som återstår nu är att koppla elen färdigt. Sedan ska hon registreringsbesiktigas så snart som möjligt. Dessförinnan så måste jag kolla upp vad som inte fungerar med hastighetsmätaren, den rör sig inte alls och det kan vara vad som helst egentligen, snygg är den nu i alla fall.
Sen ska störtbågarna på och nya handtag och Vespaemblemet!
Naturligtvis är det mycket fler detaljer men det får ske undervägs...


Stay tuned!





1 kommentar:

  1. Otroligt schysst! Och jag har ännu inte fått se den live!

    SvaraRadera