Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

tisdag 9 juni 2009

Motstånd

När man är nära målet känns det som allra tyngst!
Efter en härlig Parissemester med massor av Vespor sol och värme kommer man hem till rena istiden. Har ändå lagt några timmar i ett kallt garage för att få till det sista.
Det som återstår nu är elkopplingen, och att spänna upp och justera alla vajrar. Naturligtvis börjar allt göra motstånd och småjäklas hela tiden. Vajrar är för korta skruvar går av och gängor lossnar.
Kopplade dock 80 % av elen igår och skaffade en ny kopplingsvajer då den gamla var för kort.
Idag har jag monterat tanken och bytt packningar på den och då saknade jag skruvar M7 ?!!
M7 finns inte! Var på Biltema i över en timme. De hade allt och alla dimensioner i alla olika kvaliteter men inte M7? Återstår att köpa en borr och en M8 gängtapp, och så har det gått en dag till...
Ny justerskruv till frambromsen M5 fyra varv i lackerade gängor så gick den av! Vissa dagar gör allt motstånd och då gäller det att hålla ut och nöta vidare.
Hittade två alternativa kopplingscheman till min Vespa, inget stämde om man jämförde med den gamla kabelhärvan, och som ni vet, -om inte kartan och verkligheten stämmer överens så gäller verkligheten , så det var bara att rita ett eget kopplingschema. Som tur är så har jag kvar de gamla delarna som mall, men det tar tid.
Idag vred jag av skruven som man stänger tanklocket med. Skulle lossa muttern som satt där men den hade nog suttit där i 35 år och hade inga planer på att lossna, och så gick den av. Som tur är har jag Lasse till hjälp och när jag tröttnade ur och gav upp, så smidde han till en ny skruv och bytte ut den gamla. Han ringde just och berättade att det var klart, han är en klippa!

PS: Mycket bilder kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar