Vespa, Bigge, 1972, Bigges Vespa, Retro, Vesparestaurering, Vespa restoration, maintenance, mektips, meka, renovering, scooterrenovering

söndag 5 juli 2009

Nytt registreringsnummer BUC 856






Registrerad!
Den första juli kl 10:40, besiktning Falun. Dagen till ära varmast i sverige!
Först vägning på Falu avfall, 240 kronor för att få vta att den väger mellan 80-90 kg?!
Hallå!!! Sen fick jag välja vad jag ville ha för vikt på vågsedeln? Åttio blir bra, sa jag, och då skrev dom det.
Därefter var planen att jag skulle jag köra ner den till besiktningen, men jag kom bara 500 meter innan den lade av. Tiden var knapp så jag fick springa tillbaka och hämta bilen med släpet i 36 grader, puh!
Sen fick jag lyfta på den och surra igen, sedan åka 1 km till besiktningen bara för att lossa allt och lyfta av den själv igen. Behöver jag säga att jag svettades vid det laget?
Fick sedan veta att den inte behövde "gå" för registreringsbesiktningen, och det var ju en lättnad. (en gummibit från bensinkranspackningen hade lossnat och täppte effektivt till bensintillförsen, konstaterade jag senare).
När besiktningen väl var igång så ville dom dock se körkortet (leg) eftersom bara den som fått ursprungskontrollgodkännandet fick besiktiga...!
SHIT!, min plånbok med tillhörande körkort blev ju stulen i Paris och jag har inte hunnit få ett nytt, och hade inte en tanke på detta när jag åkte till Falun.
Nåväl, besiktningskillen var smart och fick en ide' så jag ringde upp Micke D så fick han beskriva mig över telefon, att jag dessutom kunde koden till mina kreditkort när jag betalade underlättade ju också :-).
Om själva besiktningen är inte mycket att säga förutom att Vespan numer är godkänd att skjutsa på, vilket den inte var tidigare, bra.
X675, BWG 001 och nu BUC 856, det är de regnr som popolinon haft genom åren.
Nu återstår vanlig kontrollbesiktning och då måste allt fungera.

2 kommentarer: