Jag har under vintern vaknat till liv igen, och sjösatt mitt nya projekt "Gevalia Mörkrost".
En Vespa Touring 1957 som jag köpt av Jaohan Anderung. Motorn renoverades redan sommaren 2010 av Janne Andersson med helt nytt vevparti.
Här kommer några bilder fram till nu.
Affären är klar och Johan hjälper till att få upp Vespan på Släpet.
Vid en första okulärbesiktning av Koppling vevaxel etc kunde konstateras att vevaxeln inte mådde speciellt bra. Tändningen var i princip omöjlig att ställa in då svänghjulet rörde sig på axeln eftersom kilspåret var slut.
Det var ju ingen ny Vespa så man får väl räkna med att den varit med om en del. Ett antal lackeringar av varierande kvalitet och diverse omkullåkningar med typiskt resultat.
Inte speciellt rostig trots åldern.
Detaljer efter blästring och tvåkomponentsgrund.
Chassit efter riktning och reparation blästring och grund.
Sadeln ser inte speciellt bekväm ut i dagsläget.
Alla hål efter "grodyngel" etc igenlagda, bucklor riktade, blästart, spacklat, slipat och grundat första gången. Nu väntar ny tvåkomponentsgrund/filler slipnijng samt lackning i mökt kaffebrun metallic.
Fler bilder kommer under vägs...
torsdag 24 februari 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Läcker! 1957 är ju en särdeles fin årgång på ett gammalt vrak.
SvaraRaderaRoligt med ett nytt inlägg, skall bli intressant att följa Touringen's resa mot att bli "kaffeböna", låter som ett härligt färgval och ger ordet "bönpall" en ny innebörd! :-)
SvaraRaderaBjörn.